چرا کودکان نوپا خود را می زنند؟

چرا کودکان نوپا خود را می زنند؟

دیدن ناراحتی کودکان نوپا همیشه سخت است، اما وقتی آنقدر ناامید یا عصبانی هستند که شروع به ضربه زدن به خود می کنند، ناراحت کننده تر است. معمولاً کودکان نوپا هنگام عصبانیت شخص دیگری را می زنند، اما گاهی اوقات خود را می زنند.

این اتفاق می تواند ترسناک باشد، اما شما نباید بیش از حد نگران باشید. درعوض باید برای کمک هنگام خودآزاری کودک، توجه زیادی به زمان وقوع و نحوه انجام آن داشته باشید. به طور معمول وقتی بچه ها بزرگ می شوند، این رفتار پرخاشگری نسبت به خود را متوقف می کنند، اما در صورت بازگشت این عادت مراقب باشید، زیرا برخی از کودکان از این رفتار به عنوان یک ابراز احساس ناسالم استفاده می کنند.

در ادامه بخوانید تا بدانید چرا کودکان نوپا به خود ضربه می زنند؟ شما چگونه می توانید رفتار خود را مدیریت کنید؟ چه زمانی باید نگران باشید؟

چرا کودکان نوپا خود را می زنند؟

یک کودک نوپا به دلیل ناتوانی در بیان خواسته ها یا نیازهای خود، شروع به خودآزاری می کند. به طور کلی می توانیم بگوییم واکنشی نسبت به عصبانیت می باشد. گاهی اوقات هم به دلیل درد داشتن و نتوانستن در بیان آن، کودک به خود ضربه می زند.

سرخوردگی

اگر فرزند شما تحمل ناامیدی و ناراحتی کمی دارد، ممکن است از خودآزاری و پرخاشگری به عنوان راهی برای ابراز خشم خود استفاده کند. اگر متوجه این اتفاق شدید، به هر چیزی که باعث عصبانیت او می شود توجه کنید. شاید خواسته فرزندتان را رد کردید، یا شاید خیلی خسته و گرسنه است.

علل شایع پرخاشگری در کودکان عبارتند از:

  • خستگی
  • گرسنگی
  • درد
  • بیماری

هنگامی که الگویی یا محرکی را تشخیص دادید که منجر به ضربه زدن کودک به خود می شود، باید بتوانید از مشکلات قبل از شروع آن جلوگیری کنید.

درد

یکی دیگر از دلایل اینکه چرا کودکان نوپا خود را می زنند، درد فیزیکی است. به عنوان مثال، کودکان نوپایی که به نزدیکی گیجگاه خود ضربه می زنند ممکن است دچار عفونت گوش شده باشد. در همین حال، نوزادانی که در حال دندان درآوردن هستند ممکن است گاهی اوقات برای مقابله با درد لثه به خود ضربه بزنند. بسته به منبع درد، شاید بتوانید کودک خود را در خانه درمان کنید اما اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث درد او می شود، بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

تأخیر در گفتار

برای کودکانی که کمی بزرگتر هستند، ناامیدی شدید از ناتوانی در بیان خود ممکن است باعث خودآزاری باشد.

چگونه کودکان نوپا را که به خودشان ضربه می زنند مدیریت کنیم؟

هنگامی که والدین قادر به جلوگیری از ضربه زدن کودکان نوپا به خود نیستند، راه‌های موثری برای مقابله با عصبانیت وجود دارد.

محیطی امن ایجاد کنید

وقتی بچه‌ها راه‌های متعددی برای آسیب رساندن به خود پیدا می‌کنند به عنوان مثال کوبیدن سرشان به دیوار، اشیا خطرناک را از دسترس خارج کنید. همچنین می‌توانید وسیله ای نرم مانند یک خرس عروسکی برای فشار دادن به آن‌ها بدهید.

کمک کنید

حلقه کردن بازوهای خود به دور آنها هنگام بغل کردن باعث کاهش خودآزاری کودکان می شود. این عمل می تواند آرامش بخش باشد. هدف ایجاد محیطی امن و دوست داشتنی برای کودکان است تا درد یا ناامیدی را که احساس می‌کنند کاهش یابد.

کلمات آرامش ‌بخش بیان کنید

دائما به بچه‌ها بگویید که در امنیت هستند و شما همیشه در کنار آنها هستید. تمرکز کنید که فرزندتان را آرام کنید و خطرات احتمالی را کاهش دهید. هنگامی که کودک آرام شد، می توانید شروع به آموزش روش های سالم ابراز عصبانیت و ناراحتی کنید. با صحبت کردن در مورد نحوه شناسایی و بیان احساسات شروع کنید و بگویید: “می توانم ببینم که واقعاً عصبانی هستی.” زمانی که بچه ها می دانند شما ناامیدی یا عصبانیت آنها را تشخیص دادید، کمتر ناراحتی شان را نشان می دهند و دست از ضربه زدن به خودشان برمی دارند. آموزش کلمات احساسی همچنین زمینه را برای کودک شما فراهم می کند تا مهارت های کنترل خشم سالم را یاد بگیرد.

چه زمانی باید نگران باشید؟

هنگامی که کودکان به طور منظم به خود ضربه می زند و به عصبانیت یا درد مرتبط نیست، می تواند نگران کننده باشد. گاهی اوقات، خودآزاری کودک ممکن است با اوتیسم یا ناتوانی ذهنی و رشدی او همراه باشد. زمانی که کودکان به خود آسیب فیزیکی وارد می کنند نگران کننده است. اگر آن‌قدر به خود ضربه می‌زند که کبودی یا آثاری بر جای می‌گذارد باید به یک متخصص مراجعه کنید تا دلیل پرخاشگری کودک مشخص شود. کودکان مبتلا به اوتیسم علاوه بر ضربه زدن به خود، ممکن است خود را خراش، نیشگون یا گاز بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *