یک برنامه مهد کودک خوب چه ویژگی‌هایی دارد

برنامه مهد کودک امین

طراحی برنامه مهد کودک اهمیت بالایی در کیفیت یک مهد کودک دارد. مربیان بر این موضوعات تمرکز می‌کنند تا به کودکان کمک کنند، یادگیری بهتری داشته باشند.

طراحی برنامه مهد کودک برای یادگیری

در مهد کودک‌هایی که کیفیت بالایی دارند، کودکان روابط مثبتی با دیگران و مربیانشان ایجاد می‌کنند. مربیان در این فضا

  • خون گرم و مراقبند و باید کودک و خانواده‌اش را به خوبی بشناسند
  • فعالیت‌هایی طراحی کنند تا کودکان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند
  • نحوه‌ی بازی کردن را به کودک آموزش دهند، با هم کار کنند و دوستانی پیدا کنند
  • برنامه‌ای طراحی کنند که فرهنگ‌ها و رویکردهای اخلاقی همه‌ی خانواده‌ها را شامل شود
مهد کودک بلوار فردوس - بهترین مهد کودک غرب تهران

برای آشنایی بیشتر با برنامه‌های آموزشی و امکانات مهد کودک امین، مقاله مهد کودک بلوار فردوس را مطالعه کنید.

آموزش برای حمایت از رشد و یادگیری کودک

معلمان کلاس‌ها را طراحی می‌کنند، مواد و وسایل را انتخاب می‌کنند و فعالیت‌هایی را طراحی می‌کنند که منجر به یادگیری کودک شود. آن‌ها همچنین

  • وسایل و فعالیت‌هایی را فراهم می‌کنند که برای کودکان جالب است و آن‌ها را به چالش می‌کشد
  • با نظر دادن در مورد فعالیت‌های کودک آن را تشویق می‌کنند
  • محدودیت‌های مشخصی برای رفتار کودک تنظیم می‌کنند و دلایلش را توضیح می‌دهند

طراحی و اجرای برنامه مهد کودک

برنامه‌ مهد کودک بیشتر مبتنی بر آنچه کودکان باید بدانند و بتوانند انجام بدهند است. مربیان برنامه‌هایی را طراحی و اجرا می‌کنند که به کودکان در یادگیری و رشدشان کمک می‌کند به این صورت که

  • اهداف آموزشی‌ای تنظیم می‌کنند که برای کودکان چالش برانگیز است اما با کمک کردن به آن‌ها می‌توانند انجام دهند
  • ایجاد تعادل میان فعالیت‌های گروهی و فعالیت‌هایی که کودک در آن باید از دستورالعمل‌ها پیروی کند با فعالیت‌هایی که خودش انتخاب می‌کند
  • فراهم آوردن زمان کافی برای کودکان تا به صورت کامل در فعالیت‌ها و یادگیری شرکت کنند
  • توجه به علایق، مهارت‌ها و دانش کودکان
برنامه مهد کودک ورزشی
برنامه مهد کودک ورزشی

ارزیابی رشد و یادگیری کودک

از طریق ارزیابی‌های منظم، مربیان درمیابند که هر کودک چه چیزهایی می‌داند و چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا بدانند از چه وسایل و فعالیت‌هایی در راستای کمک به یادگیری کودک استفاده کنند. معلمان یادگیری و پیشرفت کودکان را از طریق راه‌های زیر ارزیابی می‌کنند

  • بررسی کارهایی که کودک می‌گوید و انجام می‌دهد
  • جمع‌آوری نمونه‌هایی از نقاشی‌ها و نوشته‌های کودک
  • عکس گرفتن از چیزهایی که کودک می‌سازد
  • استفاده از آزمایش‌های غربالگری برای شناسایی کودکانی که نیاز به یادگیری بیشتر دارند
  • پرسیدن این سوال از والدین که کودک در خانه چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و به چه کارهای علاقه دارد

تقویت ارتباط با خانواده‌ها

مربیان دوست دارند روابط خوبی با خانواده‌ها بسازند. آن‌ها می‌دانند که شما مهم‌ترین فرد در زندگی کودک هستید. مربیان از راه‌های زیر با خانواده‌ها ارتباط برقرار می‌کنند:

  • گوش دادن به اهداف خانواده‌ها و دغدغه‌هایی که برای کودکانشان دارند
  • تشویق خانواده‌ها به مشارکت در برنامه‌های مهد کودک از طریق راه‌های مختلف
  • احترام گذاشتن به زبان و فرهنگ همه‌ی خانواده‌ها

نشانه‌های خطرناک

برنامه‌ مهد کودک تنوع بسیاری دارد. اما باید نسبت به برنامه‌هایی که برای کودکان مفید نیست و به رشد و یادگیری آن‌ها کمک نمی‌کند هم آگاه باشید. در ادامه چند مثال در این خصوص برای شما خواهیم آورد. اگر در برنامه مهد کودک موردی دیدید که شما را نگران می‌کرد با معلم یا سوپروایزر برنامه صحبت کنید.

  • اگر فضا نامنظم و بدون سازمان دهی مناسب بود باید نسبت به برنامه‌ای که برای کودک شما در نظر گرفته شده نگران باشید. کودکان نباید بدون انجام هیچ فعالیتی فقط مدام از این سمت به آن سمت بدوند. از طرف دیگر نباید آنقدر فعالیت‌ها کنترل شده باشد که کودکان نتوانند آزادانه دنبال بازی و وسایل خود بگردند.
  • کودکان باید با کاربرگ‌ها، فلش کارت‌ها و اسباب بازی‌های متنوعی بازی کنند. در واقع وسایلی که بتواند تفکر خلاق و تصمیم‌گیری را در آن‌ها تقویت کند. یک برنامه‌ مهد کودک که در آن فقط یک نوع بازی و فعالیت قرار داده شده و کودک امکان تصمیم گیری ندارد چندان مناسب نیست.
  • اگر مربیان در فعالیت‌های کودکان شرکت نکنند باز هم برنامه نمی‌تواند چندان مناسب باشد، چرا که مربیان با پرسیدن سوال به کودکان کمک می‌کنند تا یادگیری عمیق‌تری داشته باشند. همچنین مربیان نباید زیاد به کودکان بگویند که چه کار کنند یا نکنند.
  • مربیان اگر محدودیت مشخص و شفافی برای رفتار کودکان تعریف نکنند، نمی‌تواند برنامه‌ی طراحی شده توسط آن‌ها را برنامه‌ی مناسبی دانست. از طرف دیگر اگر مربیان با سو رفتار کودکان برخورد بدی داشته باشند یا آن‌ها را تنبیه کنند هم نمی‌توان چندان به آن‌ها اعتماد کرد.
  • از طرف دیگر برنامه‌هایی که چندان در تعامل با خانواده نیست، و مربیان تنها زمانی با خانواده‌ها صحبت می‌کنند که مشکل یا مسئله‌ای پیش آمده باشد هم چندان مناسب نیست. این برنامه مهد کودک نمی‌تواند با والدین در تعامل باشد و آنطور که لازم است آن‌ها را نسبت به وضعیت فرزندشان آگاه کند.

سال‌های اولیه‌ی زندگی کودک شما سال‌های مهمی برای یادگیری آن‌ها است. ارتباط با بزرگسالانی که به صورت مناسب از آن‌ها مراقبت می‌کند و به آن‌ها رسیدگی می‌کند در ایجاد ارتباطات قوی و موثر در طول زندگی به آن‌ها کمک می‌کند. شما در کنار مربیان کودکتان می‌توانید انتخاب‌های خوبی داشته باشید که به کودکتان امکان شروع خوبی در ابتدای کار می‌دهد.

یک برنامه‌ی مهد کودک خوب شامل چه فعالیت‌هایی می‌شود؟

معرفی 12 فعالیت مهد کودک

شما به عنوان والدین یا مربی مهد کودک همیشه دنبال فعالیت‌های مختلفی هستید که کودک را سرگرم کند و انگیزه‌های بازی را در او افزایش دهد. این کار به آن‌ها کمک می‌کند رشد کنند، لحظات شادی را تجربه کنند و در این فرآیند آموزش ببینند. فعال نگه داشتن کودکان و انجام فعالیت‌هایی که کودکان بتوانند از طریق آن کارهای مختلفی را تجربه کنند و علایقشان را دنبال کنند بسیار مهم است.

انجام فعالیت‌هایی که کودک بتواند از آن لذت ببرد، می‌تواند خلاقیت او را گسترش دهد. گروه سنی 3 تا 5 سال دوره‌ی مهمی است که کودکان می‌توانند در معرض چیزهای مختلف قرار بگیرند و تجربه‌ی لذت بخش زیادی داشته باشند.

در ادامه 12 فعالیت راحت و هیجان انگیز برای کودکان مهد کودکی را به شما معرفی می‌کنیم.

فعالیت‌ها و مهارت‌های دست ورزی برای مهد کودکی‌ها

1. خمیر بازی

یکی از قدیمی‌ترین راه‌های تقویت خلاقیت کودک استفاده از وسایلی است که بتوان تا ابد آن‌ها را تغییر داد و از طرف دیگر آسیب‌زا هم نباشد.

2. خاک بازی و باغبانی

اگر کودک در محیط بیرونی بتواند بازی کند می‎تواند حوزه‌های خلاقیت بسیاری را کشف کند. این کار مهارت مشاهده کردن را به کودک می‌آموزد و زاویه دید او را گسترش می‌دهد. البته نسبت به دستورالعمل‌ها و امنیت بازی کودکتان در خاک مراقب باشید.

3. آشپزی

انجام فعالیت‌های آشپزی به کودکان کمک می‌کند که با والدین و مربیان خود بتوانند ارتباط بهتری داشته باشند و لحظات خوبی را با هم سپری کنند.

4. ساخت خانه با کارت‌ها

با استفاده از کارت‌ها و گذاشتن آن‌ها روی هم می‌توانید خانه بسازید، این بازی بسیار رایج است اما لذت و هیجان بالایی دارند.

5. باد کردن بادکنک با جوش شیرین و سرکه

علم هیچ وقت خسته کننده نمی‌شود و حتی راحت‌ترین و ساده‌ترین آزمایش‌ها هم می‌تواند جذاب و هیجان انگیز باشد و دانش و خلاقیت کودک را گسترش دهد.

فعالیت‌های هنری

برنامه مهد کودک هنری
برنامه مهد کودک هنری

6. نقاشی کردن

نقاشی کردن تمرکز و لذت را افزایش می‌دهد و کاری می‌کند که نوپایان احساس آرامش و صلح درونی داشته باشند و در عین حال از نقاشی خود لذت ببرند.

7. نقاشی کشیدن روی سنگ

کشیدن نقاشی حیوانات روی سنگ کار بسیار گسترده‌ای است. این کار بسیار لذت بخش است.

8. نقاشی انگشتی

نقاشی ساده کمی برای کودکان خسته کننده می‌شود. ولی اضافه کردن خلاقیت‌های جدید به نقاشی کردن مثل تجربه‌ی نقاشی انگشتی می‌تواند برای کودکان جذاب‌تر باشد. اعصاب حساس آن‌ها را فعال می‌کند و جهانی سرشار از تخیل را ایجاد می‌کند.

9. نقاشی با گچ

گچ ابزار منحصربفرد است که بسیاری از کودکان را به خود جذب می‌کند. از گچ می‌توان روی تمامی صفحه‌ها استفاده کرد و نقاشی‌های مختلفی کشید.

10. ساخت کلاژ با برگ

درست کردن کلاژ یکی از جالب‌ترین کارها برای کودکان است که به آن‌ها اجازه می‌دهد روی موضوع خاصی تمرکز کنند و خلاقیت و تخیل خود را تقویت کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند کارهای جدید یاد بگیرند و همزمان از فعالیت هم لذت ببرند.

فعالیت‌های آموزشی

11. وصل کردن نقاط با حروف

فعالیت‌هایی که مرتبط با سوادآموزی هستند هم می‌تواند هیجان انگیز باشد. فعالیت وصل کردن نقاط یادگیری را برای برای کودک لذت بخش می‌کند. این بازی به شناخت حروف کمک می‌کند و برای مهد کودکی‌ها بسیار لذت بخش است.

12. فعالیت مرتب کردن شکل

این نوع فعالیت به کودک اجازه می‌دهد اشکال مختلف را یاد بگیرد. بعد از انجام این بازی، احساس موفق شدن، حس خوبی به آن‌ها می‌دهد و باعث می‌شود از فعالیت لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *