برنامه غذایی مهد کودک بلوار فردوس امین

برنامه غذایی مهد کودک بلوار فردوس امین 1

تغذیه‌ی کودکان: برنامه‌ای برای داشتن رژیم سالم

برنامه غذایی مهد کودک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن برای ارزیابی است. می‌خواهید کودک خود تغذیه‌ی سالمی داشته باشد اما آیا می‌دانید چه مواد مغذی‌ باید مصرف کند و به چه مقدار؟ در ادامه نگاه مختصری به این موضوع خواهیم انداخت. در این مطلب به مواد به کار رفته در برنامه غذایی مهد کودک بلوار فردوس امین خواهیم پرداخت و ارزش غذایی هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

مقدمه

برنامه‌ی غذایی کودکان نشئت گرفته از برنامه‌ی غذایی بزرگسالان است. همه‌ی ما به چیزهایی مثل ویتامین، مواد معدنی، کربوهیدرات، پروتئین و چربی نیاز داریم. این‌ها مواد مغذی هستند. کودکان در سنین مختلف نیازهای مختلفی به مواد مغذی دارند.

برنامه غذایی مهد کودک بلوار فردوس امین
برنامه غذایی مهد کودک بلوار فردوس امین

بهترین الگوی غذایی برای یک کودک با توجه به رشد کودک، سن، سطح فعالیت و سایر ویژگی‌ها باید انجام شود. غذایی که شامل مواد مغذی است را مواد مغذی متراکم می‌گویند و در واقع غذایی که شکر ندارد یا شکر آن بسیار محدود است، چربی اشباع شده یا نمک اضافه شده‌ای ندارد. غذاهایی که شامل مواد مغذی متراکم هستند را در ادامه معرفی می‌کنیم:

پروتئین

از جمله مواد غذایی که در آن پروتئین وجود دارد می‌توان به غذاهای دریایی، گوشت، تخم مرغ، لوبیا، نخود، فرآورده‌های سویا و مغز و دانه‌های غیرنمکی اشاره کرد.

میوه‌ها

کودک خود را تشویق کنید تا طیف مختلفی از میوه‌های تازه، کمپوت، میوه یخ زده یا خشک را بخورد. اگر کودکتان به کمپوت میوه علاقه دارد سعی کنید کمپوت‌های کم شکر یا کمپوت‌هایی که در آب خود غوطه ور هستند را تهیه کنید. همچنین توجه داشته باشید که 1/4 فنجان میوه خشک برابر با یک عدد میوه است.

مهد کودک بلوار فردوس - بهترین مهد کودک غرب تهران

برای آشنایی بیشتر با برنامه‌های آموزشی و امکانات مهد کودک امین، مقاله مهد کودک بلوار فردوس را مطالعه کنید.

سبزیجات

کودکان باید طیف مختلفی از سبزیجات تازه، کنسرو، یخ زده یا خشک شده را بخورند. نخود یا لوبیا در کنار سبزیجات رنگی باید هر هفته در وعده‌های غذایی کودک باشد. اگر سبزیجات کنسرو شده یا یخ زده را انتخاب می‌کنید دنبال آن‌هایی باشید که سدیم کمتری دارند.

غلات

غلات کامل مثل نان یا پاستا با آرد کامل، جو دو سر، ذرت بو داده، کینوا یا برنج را در سبد غذایی بگنجانید.

لبنیات

کودکان را تشویق کنید که لبنیات کم چرب یا بدون چربی مثل شیر، ماست و پنیر بخورند. شیر سویا هم جز لبنیات محسوب می‌شود.

سعی کنید کالری غذای کودک خود را از این طریق کم کنید:

شکر اضافی

قند طبیعی مود در میوه و شیر، شکر اضافی محسوب نمی‌شود. از جمله شکرهای اضافی می‌توان به شکر قهوه‌ای شیرین کننده‌‌ها،  سیروپ‌ها و عسل غیرطبیعی اشاره کرد. برای جلوگیری از مصرف شکر اضافی، جدول غذایی محصولاتی که تهیه می‌کنید را نگاه کنید. غلات  صبحانه‌ای که شکر  اضافه‌ی کمی دارند را انتخاب کنید و از مصرف نوشابه و سایر نوشیدنی‌هایی که شکر اضافی دارند پرهیز کنید. سعی کنید کمتر از آبمیوه استفاده کنید و اگر کودک شما علاقه به مصرف آبمیوه دارد، اطمینان حاصل کنید که 100% طبیعی باشد.

چربی اشباع شده

چربی‌های اشباع شده معمولا از فرآورده‌های حیوانی مثل گوشت قرمز، هات داگ، طیور، کره و سایر محصولات لبنی چرب به دست می‌آید. پیتزا، ساندویچ و برگر معمولا منبع اصلی چربی اشباع شده‌اند. دسرهایی مثل کیک و بستنی منبع دیگری از چربی‌های اشباع شده‌اند. در موقع پخت غذا دنبال شیوه‌های جایگزین برای چربی‌های اشباع  شده باشید و برای مثال از روغن سبزیجات یا دانه‌ها استفاده کنید، که حاوی ویتامین ای و اسیدهای چرب اساسی است.

نمک

بیشتر کودکان نمک بسیاری در رژیم غذایی روزانه‌ی خود دارند، نام دیگر نمک سدیم است. نمک می‌تواند در ساندویچ پنهان شود چرا که نان، گوشت، چاشنی‌ها و سس‌ها همگی سدیم هستند. غذاهای فرآوری شده مثل پیتزا، پاستا و سوپ  اغلب نمک بالایی دارند. سعی کنید در میان وعده‌ها کودکان را تشویق به مصرف میوه و سبزیجات کنید به جای کیک و چیپس. جدول غذایی را بررسی کنید و دنبال محصولاتی که سدیم پایینی دارند باشید.

در ادامه جدول غذایی مربوط به کودکان را برای شما قرار داده‌ایم:

سنین 2 تا 4 سال: برنامه غذایی مهد کودک بلوار فردوس برای دختران

کالری1000 تا 1400 بستگی به سطح رشد و فعالیت کودک دارد
پروتئین56 تا 113 گرم
میوه1 تا 1.5 فنجان
سبزیجات1 تا 1.5 فنجان
غلات85 تا 140 گرم
لبنیات2 تا 2.5 لیوان

سنین 2 تا 4 سال: برنامه غذایی مهد کودک بلوار فردوس امین برای پسران

کالری1000 تا 1600 کالری بسته به سطح رشد و فعالیت
پروتئین56 تا 140 گرم
میوه1 تا 1.5 فنجان
سبزیجات1 تا 2 فنجان
غلات85 تا 140 گرم
لبنیات2 تا 2.5 فنجان

سنین 5 تا 8 سال: برنامه غذایی مهد کودک بلوار فردوس برای دختران

کالری1200 تا 1800 کالری بسته به سطح رشد و فعالیت
پروتئین85 تا 140 گرم
میوه1 تا 1.5 فنجان
سبزیجات1.5 تا 2 فنجان
غلات113 تا 170 گرم
لبنیات2.5 فنجان

سنین 5 تا 8 سال: برنامه غذایی مهد کودک بلوار فردوس امین برای پسران

کالری1200 تا 2000  کالری بسته به سطح رشد و فعالیت
پروتئین85 تا 155 گرم
میوه1 تا 2 فنجان
سبزیجات1.5 تا 2.5 فنجان
غلات113 تا 170 گرم
لبنیات2.5 فنجان

سوالات متداول

آیا مهد کودک بلوار فردوس امین برنامه غذایی برای کودکان دارد؟

از آن جایی که ساعت کاری مهد کودک امین در بلوار فردوس از ساعت 6 تا 17 است بنابراین برنامه‌ی مشخصی برای تغذیه‌ی بچه‌ها در نظر گرفته است. این مجموعه صبحانه و ناهار و میان وعده‌های متنوع برای کودکان در نظر گرفته است.

برنامه غذایی مهد کودک بلوار فردوس امین شامل چه مواد غذایی است؟

برنامه‌ی غذایی این مرکز در قالب یک برنامه‌ی ماهانه در 4 هفته طراحی شده است. در برنامه غذایی مهد کودک امین غذاهای متنوعی همچون قرمه سبزی، زرشک پلو با مرغ، آبگوشت، قیمه، ساندویچ کتلت و … قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *