انواع مهد کودک

مهد کودک ها انواع مختلفی هستند که هر کدام بر طبق رویکردی پیش می روند مهم است که والدین متناسب با ویژگی های فرزندشان هر کدوم که بهتر بود را انتخاب کنند تا نیازهای منحصر به فرد آن ها را برطرف کنند و در عین حال بهترین آموزش ممکن را به کودک بدهند.

اکثر مهد کودک ها نوع برنامه درسی متناسبی را ارائه می دهند که هر برنامه تلاش می کند تا با آموزش مهارت های اساسی که در آینده به آنها تکیه خواهند کرد، کودکان را به بزرگسالان بهتری تبدیل کند. البته بستگی به مربیان و کارکنان مهد کودک دارد که این سبک های مختلف برنامه را به طور کامل درک کنند و بتوانند به طور مؤثر آنها را به خانواده ها منتقل کنند.

انواع مهد کودک

  • رجیو امیلیا

این برنامه با تاکید بر اکتشاف، بر اهمیت اجتماع و بیان خود تمرکز دارد. کودکان از طریق هنر، پروژه ها و فعالیت هایی که ایده ها و علایق آنها را منعکس می کند، یاد می گیرند. همچنین بر فعالیت‌های کلاسی و مشارکتی تأکید می‌شود. این سیستم توسط لوریس مالاگوزی، یک معلم ایتالیایی با هدف غنی کردن پتانسیل عاطفی و فکری کودکان توسعه یافت.

رجیو امیلیا، رویکرد کودک محور را تشویق می کند که در آن موضوعات از علایق کودکان منشأ می گیرند و پایان باز هستند. مربیان تلاش می کنند تا نیازها و نقاط قوت کودکان را درک کنند و در هنگام ساختن یادگیری و فعالیت در کلاس از آنها پیروی کنند. فعالیت‌های کلاس اغلب مشارکتی هستند و به یادگیرندگان اجازه می‌دهند تا روابط سالمی را با اطراف خود ایجاد کنند. کودکان تشویق می شوند از گوش دادن فعال استفاده کنند، در فعالیت های عملی شرکت کنند و حرکت را کشف کنند.

  • والدورف

برنامه مهد کودک والدورف ترکیبی از ساختار و یادگیری خلاقانه است و بر آزمایش فکری تمرکز دارد. کلاس ها اغلب در سنین مختلف با رویکردی مبتنی بر بازی برای یادگیری هستند. رودولف اشتاینر، رویکرد را برای ایجاد مهارت های عملی و هنری کودکان پایه گذاری کرد.

در آن بر هیچ ارزیابی، آزمون، تکلیف یا نمره گذاری تأکیدنمی شود. بلکه کودکان از طریق فعالیت های مختلف تحت آزمایش مستمر قرار می گیرند. همچنین روش تدریس مجموعه ای با رویکرد والدورف وجود ندارد. هر مؤسسه آموزشی که رویکرد والدورف را اتخاذ می کند، روش و سبک آموزشی منحصر به فردی را ارائه می دهد. 

  • مونته سوری

رویکرد مونته سوری یک برنامه کودک محور است که مربیان را به عنوان راهنمای یادگیری، می بیند. یادگیری در یک محیط کلاس به صورت خودگام برگزار می شود. این روش پنج حوزه اصلی مطالعه را ارائه می دهد: زندگی عملی، حسی، ریاضیات، زبان و مطالعات فرهنگی. کودکان در محیط به طور مستقل و گروهی یاد می گیرند.

مونته سوری توسط دکتر ماریا مونته سوری، یک پزشک و مربی ایتالیایی که می خواست کار گروهی را در بین کودکان تشویق کند، تاسیس شد. از ابزارهای ویژه ای برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکان مانند رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی استفاده می کند. به طور کلی، هدف روش مونته سوری رشد حواس، شخصیت، مهارت های عملی و توانایی تحصیلی کودک است.

  • های اسکوپ

برنامه های اسکوپ از شیوه‌های مبتنی بر شواهد، برای مشارکت فعال کودکان و ایجاد مهارت‌های آمادگی مدرسه استفاده می‌کند. یک محیط یادگیری همه جانبه را فراهم می کند که در آن کودکان تشویق می شوند با همسالان تعامل کنند.

کودکان بیشتر از یادگیری رسمی بر روی بازی تمرکز می کنند، بنابراین می توانند در حین یادگیری سرگرم شوند.آن ها در معرض محیطی قرار می گیرند که باعث رشد مهارت های شناختی و ایجاد پیوندهای فرهنگی، عاطفی و اجتماعی می شود.

  • همکاری والدین

این امکان را فراهم می کند که والدین به طور مستقیم و فعالانه در آموزش و یادگیری فرزندشان مشارکت داشته باشند. در حالی که این سیستم بر ارزش آموزش تاکید می کند، رابطه بین والدین و فرزندان را نیز تقویت می کند.

والدین در جلسات آموزشی حضور دارند و بر فرزندان خود نظارت خواهند داشت. به طور معمول، والدین مشاوره ارائه می دهند یا در برنامه درسی مشارکت می کنند، گاهی اوقات به مربیان کمک می کنند.

  • خیابان بانک

رویکرد بانک استریت یک برنامه غیر سنتی است که بر علوم اجتماعی تمرکز دارد. این مدل فعال و مبتنی بر تخیل است و به کودکان اجازه می دهد از محیط اطراف خود بیاموزند.

بانک استریت توسط لوسی اسپراگ میچل توسعه داده شد که به دنبال مدلی بود که بر رشد کل کودک تمرکز کند. از یک رویکرد میان رشته ای برای بیان نظر عاطفی کودک استفاده می شود.

  • قرآنی

مهد کودک های قرآنی موضوعات الهیاتی را در جلسات آموزشی کودکان گنجانده اند.هدف آن فراهم کردن محیطی است که در آن مربیان و کودکان در عین اجرای ایمان خود به طور آشکار درباره عقاید خود صحبت کنند.

  • صعود

برنامه صعود یک برنامه درسی مبتنی بر مهارت و بازی است که توانایی های خلاقانه، اجتماعی-عاطفی، فیزیکی و شناختی کودک را پرورش می دهد. کودکان فعالیت هایی را با هدایت معلم انجام می دهند که تعاملات شخصی را تشویق می کند.

از طریق شخصی سازی، کودکان با دیگران درگیر می شوند و اشتیاق خود را برای یادگیری تقویت می کنند. آنها از تفکر انتقادی برای یافتن راه حل های مشکلات پیچیده استفاده می کنند.

انتخاب نوع مهد کودک مناسب

نمی توان گفت که کدام برنامه از دیگری بهتر است زیرا باید با توجه به ویژگی های کودکتان انتخاب کنید اما لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم.

برنامه مهد کودک باید انعطاف پذیر باشد و به مربیان اجازه دهد تا از راهبردهای آموزشی متفاوت برای برآورده کردن نیاز کودکان استفاده کنند. بهتر است برنامه با مشارکت قوی خانواده همراه باشد، تا فعالانه در آموزش فرزندشان شرکت کنند و نتایج یادگیری را تقویت کنند. یک برنامه با کیفیت بالا، تمامی مهارت های کودکان را در طول رشد درگیر می کند.  

اینکه آیا یک برنامه مبتنی بر کشف یا مبتنی بر آکادمیک را انتخاب می کنید به ترجیح شخصی شما و همچنین نیازهای فردی، سن، سطح انرژی و بلوغ فرزندتان بستگی دارد. مهد کودک امین برای خانواده هایی که در غرب تهران زندگی می کنند بهترین گزینه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *