تأخیر گفتار در کودکان

تأخیر گفتار در کودکان

گفتار، عمل فیزیکی تولید صداها و گفتن کلمات است. کودک با تاخیر در گفتار ممکن است تلاش کند اما در ایجاد صداهای صحیح مشکل داشته باشد. تأخیر گفتار در کودکان شامل درک مطلب نیست. تاخیر زبانی ناتوانی در درک و برقراری ارتباط، هم به صورت کلامی و هم غیرکلامی است. یک کودک با تاخیر زبانی ممکن است صداهای صحیح را تولید کند و برخی از کلمات را تلفظ کند، اما نمی تواند عبارات یا جملات منطقی بسازد.

کودکان در زمان‌های مختلف به نقاط عطف می‌رسند و عوامل زیادی می‌تواند بر میزان یا شفافیت صحبت کردن کودک خردسال تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کودکانی که در یک خانه دوزبانه زندگی می کنند ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا به هر یک از زبان ها مسلط شوند؛ اما در طولانی مدت، مهارت های کلامی بسیار بهتری نسبت به همسالان خود داشته باشند. کودکانی که خواهر یا برادر بزرگتر دارند احتمالا دیرتر صحبت می کنند زیرا خواهر یا برادرشان به جای آنها صحبت می کند. با این حال دیرتر از حد انتظار صحبت کردن یا گفتار نامشخص می تواند نشان دهنده یک تاخیر در رشد یا یک مشکل فیزیکی باشد.

علائم گفتاری کودکان در سنین مختلف

  • سن 0 تا 1 سال

زبان معمولاً در حدود 4 تا 6 ماهگی شروع به رشد می کند. در این زمان، کودک شما با صداهایی مانند غرغر کردن و خندیدن درک خود از محیط اطراف را نشان می دهند. از هفت ماهگی به بعد، آنها به وضوح به صداها واکنش نشان می دهند و کلمات اساسی را درک می کنند.

  • سن 1 تا 2 سال

همانطور که کوچولوها بیشتر تلاش می کنند تا صداهای اطراف خود را تقلید کنند، صداهایی که ایجاد می کنند شکل کلمات واقعی به خود می گیرد. در این سن، کودکان طیف وسیعی از صداها دارند. احتمالاً می‌توانید حداقل یک یا دو کلمه رایج مانند “بابا” یا “ماما” را تشخیص دهید. اسم هایی که از نظر کودک برای زندگی روزمره ضروری هستند، معمولاً اولین کلماتی هستند که به آنها تسلط پیدا می کنند.
در طول دوره 18 تا 24 ماهگی همچنان مهارت های کلامی وجود دارد. شخصیت، خلق و خو و شرایط کودک شما می تواند در تعداد کلمات و دفعات شنیدن شما نقش داشته باشد.

علائم گفتاری کودک 2 ساله:

  1. دایره لغات خود را افزایش می دهد.
  2. عبارات دو کلمه‌ای تشکیل می دهد مانند: نرو، کتاب خوانده شده
  3. استفاده از کلمات برای شناسایی تصاویر در کتاب یا محیط اطراف
  4. نام گذاری اعضای بدن و حیوانات و ایجاد صداهای حیوانات
  • سن 2 تا 3 سال
  1. دایره لغات کودک 2 ساله تقریبا 200 کلمه و کودک 3 ساله 1000 کلمه می باشد.
  2. ترکیب سه یا چند کلمه در جمله .
  3. شروع به شناسایی رنگ ها، اشکال و مفاهیمی مانند بیشتر یا کمتر و بزرگتر یا کوچکتر می کنند.
  4. خواندن قافیه و آهنگ
  5. بیان احساسات با کلمات

انواع تاخیر گفتار در کودکان

تأخیر گفتار می تواند دریافتی ، بیانی یا ترکیبی از هر دو باشد. اختلال زبان دریافتی وقتی اتفاق می افتد که کودک شما در درک زبان مشکل دارد. اختلال گفتار بیانی هنگامی اتفاق می افتد که کودک شما در برقراری ارتباط کلامی مشکل دارد.

علائم و نشانه ها

اگر کودک در دو ماهگی هیچ صدایی از خود درنیاورد ، می تواند اولین علامت تأخیر گفتار باشد. تا 18 ماهگی ، بیشتر بچه ها می توانند از کلمات ساده ای مانند “ماما” یا “بابا” استفاده کنند.
2 سالگی : دایره لغات آن کمتر از 25 کلمه است. از عبارات منحصر به فرد دو کلمه ای یا ترکیبی استفاده نمی کند.
3 سالگی : نمی تواند با نام چیزی را بخواهد، حتی اگر با او زندگی می کنید، فهمیدن صحبتهای او دشوار است.

علت تأخیر گفتار در کودکان

  • مشکلات دهان

تاخیر در گفتار می تواند نشان دهنده یک مشکل در دهان یا زبان باشد که می تواند ایجاد صداهای خاص را دشوار کند .

  • اختلالات گفتاری و زبانی

برخی از اختلالات گفتاری و زبانی عملکرد مغز را درگیر می کنند و ممکن است نشانگر ناتوانی در یادگیری باشند. یکی دیگر از دلایل تاخیر در گفتار یا زبان تولد زودرس می باشد.

  • مشکل شنوایی

یک کودک نوپا که نمی تواند خوب بشنود یا صداها را با تغییر می شنود، احتمالاً در استفاده از کلمات با مشکل روبرو می شود. یکی از نشانه های کم شنوایی این است که فرزند شما نام شخص یا چیزی را که می شنود را تشخیص نمی دهد اما در صورت استفاده از حرکات، متوجه می شود.

  • مسائل روانی – اجتماعی

محیط در رشد گفتار و زبان نقش اساسی دارد. نادیده گرفته شدن، بی توجهی یا عدم تحریک کلامی می تواند باعث تأخیر در گفتار کودک شود.

  • اختلال اوتیسم
  1. به جای ایجاد عبارات، عبارات را تکرار می کند.
  2. رفتارهای تکراری دارد.
  3. اختلال در ارتباط کلامی و غیر کلامی
  4. اختلال در تعامل اجتماعی
  • مشکلات عصبی

برخی از اختلالات عصبی مانند فلج مغزی، دیستروفی عضلانی و آسیب تروماتیک مغز می تواند بر روی عضلات لازم برای گفتار تأثیر بگذارد.

  • ناتوانی ذهنی

انواع معلولیت های ذهنی می تواند باعث تأخیر در زبان شود. به عنوان مثال دیسلکسیا و سایر ناتوانی های یادگیری در برخی موارد منجر به تأخیر در زبان می شود.

نتیجه

بچه‌ها با سرعت خودشان رشد می‌کنند، اما اگر کودک شما به نقاط عطف رشدی خاصی نرسد، ممکن است در صحبت کردن تأخیر داشته باشد. تأخیر در گفتار کودکان نیز می‌تواند ناشی از کم شنوایی یا اختلالات عصبی یا رشدی باشد. بهتر است اگر متوجه تأخیر گفتاری فرزندتان شدید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *